Nederland kan het beiaardland bij uitstek worden genoemd hier werd het instrument in de Gouden
eeuw door de klokkengieters Francois en Pieter Hemony tot perfectie gebracht.
Nog steeds resten ons meer dan 40 van hun beiaarden, uiteraard voornamelijk in de toentertijd
rijkste steden, Van hier zijn door de Nederlandse klokkengieters beiaarden geleverd over de gehele
wereld - ze klinken van Barcelona tot Berlijn, van Washington tot Moskou, van Japan tot Brazilië -,
hier heeft welhaast iedere stad een beiaard en een beiaardier.
Anno 1993 telt Nederland namelijk 182 handbespeelbare beiaarden en daarnaast nog eens 112 alleen
automatisch klinkende klokkenspellen of -spelletjes.
In bijna alle gevallen zijn deze instrumenten eigendom van de overheid en is de bespeler ervan in dienst
als ambtenaar; de beiaardier kan daarom de laatst overgebleven stadsspeelman genoemd worden.
Zijn instrument -met een waarde die kan variëren van f 150.000 tot f 1.000.000 - wordt traditioneel
bespeeld tijdens marktdagen en in speciaal hiervoor ingerichte concertseries gedurende de zomer-
maanden.
De beiaardier zelf heeft haar/zijn beroepsopleiding gehad aan de Nederlandse Beiaardschool te
Amersfoort, een instituut dat niet alleen voor Nederland uniek is, maar dat ook van professionele
musica voorzien.
Al in de zeventiende eeuw was de beiaard in de Nederlanden een gemeengoed.
Vele instrumenten waren door de steden aangeschaft en de beiaardiers bespeelden ze bijna dagelijks.
Merkwaardigerwijs zijn er toch nauwelijks werken voor beiaard uit de periode voor 1990 tot ons
gekomen. We moeten veronderstellen dat veel manuscripten verloren zijn gegaan.
Een andere oorzaak kan zijn dat de beiaardiers, niet als de organisten, improviserenderwijs speelden.
Jacques Maassen (1947) stamt uit een geslacht van beiaardiers; zijn grootvader en vader bespeelden
de beiaard van Breda sinds 1923.
Hijzelf is stadsbeiaardier van Breda sinds 1975.
Tevens is hij directeur van de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort.
Deze internationale hogere beroepsopleiding behoort tot de Faculteit Muziek van de Hogeschool voor
de kunsten te Utrecht.
Jacques Maassen studeerde zelf ook aan de Nederlandse Beiaardschool en behaalde er in 1972 de prijs
van Uitnemendheid.
Daarnaast studeerde hij muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.
Tijdens verschillende wedstrijden werden door hem eerste prijzen behaald, onder andere in de door
Nederlandse Klokkenspel- Verenigingen georganiseerde wedstrijden in 1969, 1970 en 1971, en in de
Holland - Festival Interpretatiewedstrijd van 1975.
Als componist van beiaardwerken behaalde hij prijzen in 1975, 1982 en 1987.
Van 1980 tot 1986 was Jacques Maassen hoofdvakdocent Schoolmuziek aan het Koninklijk Conser-
vatorium te Den Haag.
Tevens was hij voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Leraren Schoolmuziek (1983 - 1986) en
van de Nederlandse Klokkenspel Vereniging (1979 1984).
In deze tijd verschenen van zijn hand ook vele publicaties in vaktijdschriften op de gebieden school-
muziek en beiaard. Sinds 1982 is hij vice-voorzitter van de Beiaard Wereld-Federatie.
Jacques Maassen geeft regelmatig concerten in binnen- en buitenland; zo maakte hij sinds 1975 zeven
concertreizen naar de V.S. Canada en Australië, verzorgde hij de inspeling van nieuwe Nederlandse
beiaarden in Spanje (Madrid/Escoriaal; 1988) en Joegoslavië (1990), en gaf hij als eerste Nederlandse
beiaardier concerten in Japan (1991 en 1993).
Ook is hij op lp en cd te beluisteren.
Pieter Maassen (1952 is sinds 1983 beiaardier van de St. Jansbasiliek te Oosterhout.
Na zijn studies Algemene Muzikale Vorming en Trompet aan het Brabantse Conservatorium studeerde
hij bij Bernard Winsemuis aan de Nederlandse beiaardschool te Amersfoort.
In 1989 behaalde hij het einddiploma met groot onderscheiding van de Mechelse beiaard.
Behalve beiaardier van Oosterhout en het Heuvelcarillon te Breda, is Pieter Maassen docent school-
muziek aan de Rijksscholengemeenschap te Bergen op Zoom.
Terug Vervolg